Welke social media kanalen jouw bedrijf moet inzetten

De meest gestelde rondom social media luidt: “Welke social media kanalen moet mij bedrijf inzetten?”. Een enorm vage vraag die niet direct beantwoord kan worden. Elk bedrijf is namelijk anders en zo is ook elk social media kanaal anders. Om je een beetje op weg te helpen, vertellen we in deze blog alle kenmerken van elk kanaal en voor welke bedrijven het interessant kan zijn. Hier hebben we gebruik gemaakt van het rapport van Newcom. Blijf bij je keuze altijd kritisch. Je kiest een kanaal om hier op de lange termijn tijd en energie in te steken, dus kies er alleen één die echt bij jouw merk past.

Facebook

Het meest gebruikte kanaal is Facebook, hij blijft met 10,1 miljoen gebruikers in Nederland ook in 2020 nog koning. Wel verandert de leeftijd van de gebruikers. Waar vroeger vooral jongeren het kanaal gebruikten, zijn dit nu vooral ouderen in de leeftijd tussen 25 en 79 jaar. Voor producten voor jongeren ben je hier dus aan het verkeerde adres!

Gebruikers komen hier vooral voor informatie en entertainment. Video’s, memes en nieuwberichten domineren het feed. Ook worden interessegroepen steeds populairder. Promotionele berichten worden niet enorm gewaardeerd. Giet jouw content dus in een authentieke vorm die gebruikers makkelijk tot zich nemen. Maak van jouw actie een video die mensen laat lachen of maak er een nieuwsbericht van.  

Instagram

Jongeren verlaten Facebook en komen daarvoor terug op Instagram. De 5,6 miljoen gebruikers vallen bijna allemaal in de leeftijdscategorie van 15 tot en met 39 jaar. Het is dan ook een erg jong platform. Stories werden hier voor het eerst geïntroduceerd en omarmd. Op Facebook wordt deze feature nauwelijks gebruikt, maar op Instagram juist ontzettend veel. De gebruikers zijn hier op zoek naar inspiratie en lifestyle. Gebruikers willen verhalen, ervaringen, tips en bijzondere producten zien. De community kan hier heel close zijn. De band tussen plaatser en volger is enorm sterk, trouwe volgers zijn echte fans.

Youtube

Waar Youtube eerst een platform was voor home video’s en muziek, is het nu een geheel on-demand entertainmentkanaal. Vooral jongeren van 15 tot en met 19 jaar zijn hier dagelijks te vinden om video’s te bekijken van hun favoriete Youtubers. Ook is het voor de hele kleintjes een bron van vermaak door de duizenden kinderfilmpjes. Voor de ouderen vanaf 39 jaar is het platform niet heel populair en wordt het voornamelijk gebruikt voor how to’s en nieuws. Je kunt dit kanaal dus op meerdere manieren gebruiken, afhankelijk van je doelgroep en doelstelling. Je kunt zelf aan de slag met video’s of gaat samenwerkingen aan met bekende influencers. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Tiktok

Dit kanaal is net begonnen aan zijn road to success. In begin 2019 waren er nauwelijks gebruikers, halverwege 2020 zitten er al ruim over de miljoen. Het platform richtte zich met name op de jongere gebruikers tot 15 jaar, maar inmiddels hebben ook jongvolwassenen het kanaal ontdekt. Tiktok biedt de mogelijkheid om korte, vermakelijke filmpjes te maken. Het voordeel is dat je geen duizenden volgers nodig hebt om viral te gaan. Zodra jouw video goed wordt ontvangen, ga je de hele wereld over. Klinkt zeker interessant, maar je moet je goed aan de ‘regels’ van het kanaal houden. Zo worden commerciële posts niet gewaardeerd. Je kunt dit wel perfect inzetten voor je branding en een authentieke uitstraling. Bijvoorbeeld een grappig filmpje van jouw medewerkers of een dansje op de werkvloer. Er is wat creativiteit voor nodig, maar je kunt zeker een poging wagen!

LinkedIn

LinkedIn gaat weer compleet de andere kant op. Dit kanaal is ingericht voor zakelijke doeleinden. Het groeit gestaag en wordt steeds relevanter. Gebruikers zijn opgeleid en hebben een leeftijd tussen de 20 en 60 jaar. De doelgroep is hierdoor enorm breed. Als jij een vacature hebt of een B2B-boodschap, is dit de perfecte plek. Je kunt je bedrijf op dit platform echt een gezicht geven met persoonlijke posts. Bijvoorbeeld behind-the-scenes, vacatures, kennismaking met medewerkers en opvallende nieuwtjes. De doelgroep is op zoek naar kennis, een baan of inspiratie die ze kunnen gebruiken in hun eigen bedrijf. Zorg dus dat je een expertstatus aanneemt op dit kanaal, zo win je vertrouwen en zal je eerder bij mensen in hun gedachten opkomen.

Pinterest

Inspiratie, inspiratie, inspiratie. Dat is Pinterest. Gebruikers zijn met name vrouwen tussen de 16 en 35 jaar, jongvolwassenen dus. Ze zijn op zoek naar een bepaald onderwerpen en zoeken hier inspiratie of producten/artikelen over. Ze hebben al een behoefte, dus je kunt hier gemakkelijk jouw bedrijf tonen. Het kanaal vereist wel heel veel activiteit. Eigenlijk moet je iedere dag meerdere pins plaatsen of delen, als je gevonden wilt worden in de zoekresultaten. Maar als je dit doet, zijn de resultaten in bezoekersaantallen enorm. Je kunt jouw account op ontzettend veel manieren inrichten, als het maar inspireert en uitnodigt om opnieuw te delen.

Twitter

Het gebruik van Twitter neemt duidelijk af, maar toch zijn er zeker nog mogelijkheden als het kanaal bij je past. Twitter biedt de mogelijkheid om snelle nieuwtjes en meningen te delen. Het is dus zeker interessant als je veel te melden hebt voor jouw bedrijf. Bijvoorbeeld gemeentelijke instanties, bekende personen of grote bedrijven hebben er wat aan. Je kunt snel in contact komen met 2,8 miljoen gebruikers en op deze manier meer info geven over jouw bedrijf. Het is alleen niet gemaakt voor overduidelijk promotionele posts, daar is dit platform niet voor bedoeld.

We geven je graag persoonlijk advies over welke kanalen het beste bij jouw bedrijf passen. Neem contact op en dan plannen we een strategische afspraak in!